Velfærdsdrømme - forny din forstad

På Greve Museum får eleverne kendskab til deres lokalhistorie, når vi arbejder med Greve som forstad.

Elever i velfærdsdrømme - udstillingen om Greves moderne historie

Klassetrin: 8. klasse

Varighed: 100 minutter

Mødested: Greve Museum

Pris: Gratis

Fag: Historie, samfundsfag og dansk

I løbet af det 20. århundrede valgte 45.000 mennesker, at Greve skulle danne rammen om det gode hverdagsliv. Greve er en af de nye byer langs med Køge Bugt, der særligt efter Fingerplanen i 1947 og Køge Bugt loven i 1961 oplevede Danmarks største folkevandring. Det har ændret Greve både fysisk og mentalt.

På Greve Museum nedsættes eleverne som byråd i Greve og skal komme med deres bud på, hvordan fremtidens Greve skal formes. For at kunne give et kvalificeret bud på fremtiden skal eleverne i nedsatte udvalg rundt i udstillingen Velfærdsdrømme og undersøge, hvilke idéer der lå bag Greve som mønsterby.

I dialog med eleverne diskuterer vi, hvordan vi skaber et godt lokalsamfund, og hvad der gør Greve til et særligt sted at bo – både før, nu og i fremtiden.

Eleverne får kendskab til deres lokalhistorie og kan redegøre for, hvad der er det særlige ved Greve som forstad.

Eleverne kan forklare sammenhængen mellem fortidens velfærdsvisioner og nutidens forstadsliv i Greve.

Eleverne kan give et kvalificeret bud på, hvordan vi i fremtidens Greve skaber rammerne om det gode liv for alle fra vugge til grav.

Forberedelse inden besøget

Sammenlign 1954 og 2014

Snak i klassen om, hvor I kan finde:

1. Forskellige typer boliger som fx parcelhuse, rækkehuse, etageejendomme.
    2. Fritidssteder i form af fx svømmehaller, idrætshaller, grønne parker, biblioteker, museer.
    3. Forskellige institutioner som fx børnehaver, skoler, plejehjem.
    4. Forskellige typer trafik som fx motorvej, s-tog, særskilte cykelstier
    Sidst opdateret: 16. juni 2023