Om museet

Greve Museum er et statsanerkendt, kulturhistorisk museum i Greve Kommune.

Blomsterbed foran Grevegård, Greve Museum

Greve Museum består af to museumsafdelinger:

Grevegård er beliggende på en smuk, gammel hedebogård. I de permanente udstillinger fortælles om udviklingen af landbo-kulturen på den sjællandske hedebo-egn. I rekonstruerede stuer fra 1826 og 1930 kan besøgende opleve, hvordan de rige hedebo-bønder boede. I andre dele af udstillingerne vises de verdenskendte og meget smukke hedebosyninger, der blev symbol på den ypperste husflid, som den danske bondestand frembragte i 1800-tallet. Museet har desuden skiftende udstillinger med forskellige emner indenfor de sidste 100 års kulturhistorie, kunst, kunsthåndværk og tekstiler med relation til egnen. På museet er der en hyggelig café og en smuk have.

Mosede Fort ligger i et tidligere militært område og er opført i perioden 1913-1916. Fortets kasematter danner ramme om museet, som bredt formidler historien om Danmark under og lige efter 1. verdenskrig og mere specifikt historien om Mosede Fort som del af Københavns Befæstning og Tunestillingen, der er et af de største militære anlæg i Danmarkshistorien.

Rammerne for Greve Museum er museumsloven, museets vedtægter og de til enhver tid gældende regler og politikker fra hhv. Greve Kommune og krav og anbefalinger fra Slots– og Kulturstyrelsen.

Inden du tager genstande, fotografier eller arkivalier med til museet eller arkivet, skal du lave en aftale med museets arkivar eller registrator.

Sådan afleverer du genstande til museet

Sidst opdateret: 16. april 2024