Stor bevilling til løft af fremtidens lokalhistoriske museum

Greve Museum og Museum Amager har modtaget en bevilling på 760.000 kr. fra Augustinus Fonden til at styrke de lokalhistoriske museers relevans. I tæt samarbejde med de erfarne kulturkonsulenter fra RasmussenNordic vil museerne styrke publikumsudvikling, skabe dybere relationer til lokalsamfundet og udvikle bæredygtige forretningsmodeller for fremtiden.

Grevegård, hvor Greve Museum, er placeret, er en smuk gammel hedebogård med stråtækt tag og gul facade

Indhold

”Guuud, ligger der et museum her! Det vidste jeg ikke” og ”Ja, jeg har hørt om det, og jeg har boet i kommunen i 30 år, men jeg har stadig ikke besøgt museet…”. Lokalhistoriske museer har stor opbakning fra lokalområdet, men oplever også mange borgere, der stadig har første besøg til gode.

Med en generøs bevilling fra Augustinus Fonden får Greve Museum og Museum Amager nu hjælp til at videreudvikle deres platforme som lokalmuseer med fokus på fællesskab fra kulturkonsulenterne RasmussenNordic. Bevillingen skal styrke de lokale museers fortsatte engagement og betydning i lokalmiljøet, så museerne kan fortsætte med at spille en central rolle i fremtidens kulturformidling. Det sker gennem bl.a. at øge museernes viden om borgere i lokalmiljøet, deres kulturvaner, og ønsker til rum hvor fællesskabet er i centrum.

Det lokalhistoriske museum har altid haft en tæt forbindelse til lokalsamfundet, og museet spiller en særlig rolle i arbejdet med at bevare og formidle de historier, der har formet fortiden, nutiden og fremtiden i det helt nære og lokale: "Der er noget helt særligt ved denne slags museer og deres potentiale for nærhed. Hvor tæt på borgeren kan et lokalmuseum komme? Publikumsudvikling ser anderledes ud hos lokalmuseet, og projektet giver os muligheden for at udforske dette," fortæller Søren Mikael Rasmussen, der er direktør i RasmussenNordic.

Museumschef på Greve Museum Mette Tapdrup Mortensen udtaler om projektet: ”Vi vil dykke dybt ned i lokalsamfundets ønsker til museerne og samtidig forstå de barrierer, der er i forhold til at bruge det lokale museum.” Med projektet ønsker partnerne at vise, hvordan lokalhistoriske museer har unikke kvaliteter og potentialer, som ikke nødvendigvis kan opskaleres, men som i høj grad stadig er værd at investere i.

Fællesskab og innovation går hånd i hånd

For at styrke de lokalhistoriske museers relevans er der behov for nytænkning, innovative strategier og branding. Et af spørgsmålene, der skal besvares i projektet er, hvordan museerne kan blive aktive mødesteder for borgerne og imødekomme behovet for fællesskab og engagement. Med inspiration i publikumsudvikling og designtænkning vil de tre partnere udvikle strategier, der både styrker den lokale identitet og skaber bæredygtige økonomiske løsninger for museernes fremtid.

Målet med projektet er at skabe konkrete resultater, som ikke alene vil være til gavn for Greve Museum og Museum Amager, men som også kan inspirere og bruges af andre lokalhistoriske museer i hele landet. Projektets resultater vil løbende blive delt, og det hele afsluttes med et seminar om fremtidens lokalhistoriske museer.

Om Greve Museum og Museum Amager

Greve Museum og Museum Amager er begge statsanerkendte museer, der har lokalhistorie som omdrejningspunkt. De arbejder målrettet på at bevare og formidle historierne om de mennesker, genstande og landskaber, der former lokalsamfundet.

Vil du vide mere, kan du kontakte kommunikationsansvarlig på Greve Museum Cecilie Skov på 40297167 eller cecs@greve.dk.

Augustinus Fondens Logo

Sidst opdateret: 23. september 2024