Generøs donation: Trine Søndergaard-værker bliver på Greve Museum

Med en bevilling fra Ny Carlsbergfondet kan museet nu erhverve 17 værker.

To kvinder, der ser på værker i udstillingen Faraway Nearby af fotokunstneren Trine Søndergaard

Fotokunstner Trine Søndergaard er i øjeblikket aktuel på Greve Museum med særudstillingen Faraway Nearby. Med en generøs bevilling fra Ny Carlsbergfondet kan museet nu erhverve 17 af udstillingens værker. Dermed kan værkerne blive på museet.

Udstillingen Faraway Nearby viser 25 værker af den internationalt anerkendte fotokunster Trine Søndergaard. Udstillingens værker er blevet til i et samarbejde mellem kunstneren og Greve Museum. I værkerne forener Søndergaard det fotografiske blik, Greve Museums historiske tekstiler og lokale unge mennesker, der har været modeller til de nye portrætter.

Nu har museet sikret sig en stor bevilling fra Ny Carlsbergfondet til indkøb af udvalgte værker fra udstillingen. Værkerne er fra serierne Hovedtøj og Arkiv, som begge blev til gennem fotosessioner på Greve Museum i 2020 og 2021. Serierne viser genstande fra Greve Museums samling, og Hovedtøj er lavet med piger fra folkeskoler i Greve Kommune.

”Vi er virkelig stolte af udstillingen og samarbejdet med Trine Søndergaard. At Ny Carlsbergfondet anerkender museets kunstneriske arbejde med hedeboegnens kulturhistorie er enormt vigtigt. Trine Søndergaard har skabt unikke værker af høj kunstnerisk kvalitet, der på en ny og varig måde viser genstande fra museets tekstile samling frem”, siger museumsleder Mette Tapdrup Mortensen.

Fotokunst møder Greves Kulturarv

Greve Museums samarbejde med kunstneren går helt tilbage til 2019. Trine Søndergaard havde på dette tidspunkt allerede arbejdet med tekstile museumsgenstande i sin kunst, men for Greve Museum var det en ny oplevelse.

”Det var en hel ny måde for os at arbejde med en kunstner på”, fortæller Mette Tapdrup Mortensen. De indledende samtaler blev hurtigt til handling, og førte Søndergaard ned i museets magasiner, der er på samme matrikel som museet. Først blev guld- og sølvnakker taget frem, men hurtigt kom kraver i hedebosyning, svøbelister, kapper, tørklæder, pyntehåndklæder og knæduge i spil. Fotograferingen foregik også på museet med 5. og 6. klasses piger fra Arenaskolen og Hedelyskolen i Greve, der lod pigerne være modeller i skoletiden.

Hedebokultur udstilles i udlandet

Trine Søndergaard har gennem de seneste år udstillet flere af værkerne på bl.a. Gl. Holtegaard. Det er dog ikke kun i Danmark, at Trine Søndergaards værker vækker begejstring. Lige nu kan flere af fotografierne også opleves på Maribor Art Gallery i Slovenien, ligesom de bliver købt af kunstsamlere i ind- og udland.

Det glæder Mette Tapdrup Mortensen, at værkerne får international anerkendelse: "Trine Søndergaard er en af vores største fotokunstnere, og jeg oplever, at hendes værker giver mulighed for at møde fortiden uden ord. Fotografierne rammer og berører tydeligvis et meget bredt publikum. Det har stor betydning for den lokale identitet at se egnens kulturhistorie – hedebokultur - og piger fra lokale skoler ophævet til international anerkendt kunst.”

Museet varetager bl.a. en stor samling af hedebosyninger. Det er forskellige variationer af broderier, der frem til 1870’erne prydede hedebobøndernes stuer og klædedragter til højtider og fest. Det er netop de hedebosyninger, som pigerne i Søndergaards værker bærer. Her er pigerne som trådt ud af deres egen hverdag og ind i en fremmed verden. De har deres eget tøj på, og håret sidder almindeligt, men de bærer et stykke tekstil fyldt med historie.

Værkerne skal opleves flere steder i Greve

Når værkerne bliver genophængt, vil en del af dem være at finde i museets stemningsfyldte café, men de resterende værker skal ikke bare på magasin. Det er Greve Museums ambition, at den smukke kombination af kunst og kommunens kulturarv kan komme i omløb på de andre kulturinstitutioner i Greve enten i pop-up udstillinger eller ved en rotationsordning.

Udstillingen Faraway Nearby kan opleves på Greve Museum frem til 30. oktober 2022. Den 27. oktober besøger Trine Søndergaard Greve Museum for at fortælle om sine værker og mødet med Greves kulturarv.

Værkerne erhverves gennem Martin Asbæk Gallery.

Om Ny Carlsbergfondet

Ny Carlsbergfondet er en privat og uafhængig kunstfond. Ny Carlsbergfondets bevillinger, der i 2021 andrager ca. 125 mio. kr., fordeler sig i tre hovedkategorier: værkdonationer til museer, udsmykningsopgaver og kunstforskning, mens en fri pulje rummer midler til andre kunstrelevante formål. Fondets grundholdning er, at kunst spiller en betydelig rolle for, hvordan vi som mennesker agerer kritisk og nuanceret i verden. Derfor skal kunsten placeres, så den kan opleves af alle – uanset alder, etnicitet og uddannelsesbaggrund (kilde: ny-carlsbergfondet.dk).

Kontaktoplysninger

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte museumsleder Mette Tapdrup Mortensen på tlf.: 2093 2784 eller e-mail mtd@greve.dk.

Forrige Næste

Billeder af Charlotte Quitzau og David Stjerneholm